Reklama instytucji publicznych

Reklama instytucji publicznych

Reklama wywołuje najczęściej skojarzenia z działalnością firm prywatnych, wykorzystywana bywa jednak także przez różnorodne instytucje publiczne. Należą do nich jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, urzędy, departamenty, fundacje, spółki Skarbu Państwa, a nawet ministerstwa, spośród których największym budżetem reklamowym dysponowało w latach 2010 – 2014 Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Chociaż odbiorcy wielokrotnie stykają się z ich przekazem, nie zawsze mają świadomość odnośnie źródła przyswojonych informacji.

Rodzaje reklamy instytucji publicznych

Podobnie jak firmy prywatne, instytucje państwowe wykorzystują różnorodne środki przekazu, jakością nieodbiegające często od marketingu rodzimych przedsiębiorców. Oto, w jaki sposób możemy się z nimi zetknąć.

Internet

Posiadanie witryny internetowej to dziś żaden luksus – swoją stronę posiada bowiem praktycznie każdy podmiot publiczny. Są one prowadzone najczęściej przez osoby pracujące dla agencji reklamowych lub wynajęte w celu utrzymywania relacji ze społecznością. Strony te korzystają także z pozycjonowania, czasem zawierają nawet hasła marketingowe. Znaleźć możemy na nich aktualności dotyczące działalności podmiotu, informacje, czasem nawet opis przyświecających mu idei. Całość jest okraszona zdjęciami i odpowiednią grafiką.

Telewizja

Różnorodne instytucje państwowe reklamują się również w telewizji. Natknąć możemy się chociażby na spoty promujące określone regiony państwa bądź produkcje telewizji publicznej. Największe kwoty przeznaczone na reklamę spółki Skarbu Państwa powierzają TVP, która w latach 2007 – 2015 otrzymała na ten cel aż 35 mln złotych.

Wydarzenia

Instytucje publiczne często przeprowadzają bądź uczestniczą w różnego rodzaju spotkaniach, konferencjach oraz lokalnych uroczystościach. Ustawiony na terenie imprezy roll up, banner lub ścianka reklamowa zawiera często informacje o udziale instytucji. Usłyszeć możemy czasem jej przedstawicieli, a informacja o organizowanym wydarzeniu obiega lokalne bądź ogólnopolskie media.